1910-2010: un sigle de carreres en Valéncia



El Valéncia Street Circuit acull la tercera edició del Gran Premi Telefónica d'Europa, un escenari en el que els precedents es remonten a maig de 1910, any en què es varen celebrar les primeres competicions de velocitat en la llarga i rectilínea Avinguda del Port en motiu del Festival Automovilístic de l'Exposició Nacional. Un any abans, va ser el Rei D. Alfons XIII el primer a utilisar esta recta per a dirigir-se des de l'Exposició Regional al Port per a participar en una regata.

La prova es va disputar el 19 de maig de 1910 en la recta de l'avinguda del Port, tancada al tràfic de carros i tartanes, i habilitada com a circuit en tribunes i graderies de pagament. Participaren dèsset automòvils, onze turismes, cinc de carreres i un fora de concurs, procedents de Valéncia, Sant Sebastià, Madrit i Barcelona.

La prova més perillosa va ser “El kilómetro lancé”, que consistia a recórrer un quilómetro en el menor temps possible. Sixto Nogués va ser el vencedor de la prova al realisar la carrera en 1.22”, mercé a una extraordinària velocitat mijana de 44 km/h.

Ademés es celebraren proves d'habilitat, conducció marcha arrere i gymkama. En el conjunt del Festival, el Real Automòvil Club d'Espanya va concedir el seu guardó al conductor Natalio Guarranta, que pilotava el coche del Comte de la Maza. El comité de l'Exposició Nacional va donar la seua Copa trofeu al valencià senyor Moróder.

L'Ajuntament va obsequiar als conductors, les seues famílies i els mecànics en una festa turística i gastronòmica valenciana. Un gran ball de gala i la Batalla de Flores, celebrada en el recint de l'Exposició en automòvils en decoració vegetal, tancaren els festejos en honor dels conductors arribats de tota Espanya.

Cent anys després Valmor Sports ultima els preparatius per a la celebració de la novena cita del Campeonat del Món de Formula 1 en el Valéncia Street Circuit, una prova en la que la velocitat punta dels monoplaces supera els 300 quilómetros per hora i en la que participen equips i pilots de mig món davant de l'atenta mirada d'uns 600 millons d'espectadors que seguixen l'acontenyiment a través de la Televisió.

I com a blog del motor en Llengua Valenciana, cal recordar que en l'any 1910 es publicà la que fon la primera proposta normativa del segle XX per a la llengua valenciana, Tratado de Ortografía Valenciana Clásica de Josep Lluís Nebot i Pérez:



En esta obra es seguiren encertadament els criteris i patrons etimològics de la llengua valenciana, l´autor propon una normativa ortogràfica que anava a ser la pionera i pedra angular dels futurs treballs normatius.

A penes quatre anys després seria Fullana qui arreplegaria el treball de Nebot per a adequar-lo en la Gramática Elemental de la Llengua Valenciana, l´elaboració de la qual fon el primer treball que encomanà la Diputació de Valéncia al recent creat Centre de Cultura Valenciana (1915.

Per als que vullgau llegir esta obra, que conta en 22 anys d'anterioritat a les Bases Ortogràfiques de Castelló del 32, en la Biblioteca Digital Valenciana podeu llegir-lo: Tratado de Ortografía Valenciana Clásica

¡¡Uns grans anys de glòria que els valencians mai deuriem d'oblidar!!

0 comentarios:

Publicar un comentario

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More